בריאות

גם טעים, גם בריא

נשמע טוב מדי כדי להיות אמיתי? גם לדעתנו. אבל מחקרים גילו שענבים מלאים בנוגדי חמצון ובסגולות בריאותיות מדהימות, כמעט לכל חלק בגוף. כל הסיבות הבריאותיות להכניס ענבים לתפריט.

טיפים בריאותיים לאכילת ענבים

1הערך התזונתי של הענבים נמצא בשיאו כשהם טריים ובשלים, עם הקליפה והגרעין. ככה הם הכי עשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. אבל גם אם יצא לכם להיתקל ביין או בצימוקים – דעו לכם שגם להם ערך תזונתי רב.

2 ענבים אדומים עדיפים על ירוקים, מפני שהם מכילים יותר אנטי-אוקסידנטים, בעיקר קוורציטין (שנמצא גם בבצל ובתה).

3 ענבים כדאי לאכול עם הקליפה – רוב הסיבים התזונתיים וחלק גדול מנוגדי החמצון הכי חשובים נמצאים בקליפה.

 

4 חושבים להתעורר עם כוס קפה? נסו לשתות כוס מיץ ענבים – היא מרווה, מעוררת והרבה יותר בריאה מקפה.

5 מכורים למיצי ירקות? תוספת של כ-7-8 ענבים לכוס מיץ ירקות תוסיף לא רק בריאות, אלא תעשיר ותקפיץ את טעם המיץ.

סיבות בריאותיות לאכילת ענבים

שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית ויועצת לענבי טלי

בשנים האחרונות, מחקרים רפואיים מגלים שהענבים לא רק טעימים מאוד – אלא גם עשירים בסגולות בריאותיות וברכיבי תזונה חיוניים לגוף. למה בעצם? מה יש בהם שאין בפירות אחרים? ענבים מכילים מעל 1,600 תרכובות של נוגדי חמצון (אנטי-אוקסינדטים), זה המון ולמעשה מציב אותם בהיכל התהילה של המאכלים העשירים ביותר בנוגדי חמצון – שלמעשה עוזרים לגוף לנטרל את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים. הרדיקלים החופשיים הם מולקולות לא יציבות התוקפות את רקמות הגוף ועלולות להוביל להתפתחות מחלות כרוניות ולהאצת תהליכי ההזדקנות. אחת התרכובות הבולטות בענבים היא הרסברטרול (Resveratrol), נוגד חמצון המצוי בעיקר בקליפת הענב. מחקרים רבים מצביעים על הרכיב הזה כבעל סגולות מדהימות, כמעט על כל חלק בגוף:

ויטמינים ומינרלים

ענבים עשירים מאוד בוויטמינים ומינרלים, כמו ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B
(כמו ויטמין B6, שמסייע במניעת אנמיה) ומגנזיום.

ענבי טלי- מניעת סרטן

מניעת סרטן

הרסרבטרול, חומר הנמצא בשפע בענבים, הוכח במחקרי מעבדה כבעל יכולת להאט ולשבש את תהליכי היווצרות תאים סרטניים ולזרז מוות של תאים סרטניים. מחקר שפורסם בכתב העת 'Clinical Cancer Research' מצא כי הרסרבטרול עיכב את תהליך ההתרבות של התאים הגידוליים ואף גרם למותם. אם להיות אפילו יותר ספציפיים, מהמחקר עולה כי רסברטורול מעכב התפתחות של מגוון תאים סרטניים, כמו תאי סרטן קיבה, סרטן המעי, ברטן הוושט, סרטן הערמונית ועוד. לגבי סרטן השד, הנושא עדיין שנוי במחלוקת.

ענבי טלי- אנטי אייג'ינג

אנטי אייג'ינג

יודעת כל חובבת קוסמטיקה – נוגדי חמצון הם אחד המרכיבים החשובים יותר בהאטת תהליך ההזדקנות. מי שמעוניינת במוצרי אנטי-אייג'ינג יעילים באמת, כדאי שיהיו מלאים באנטי-אוקסידנטים, שמאטים את הופעת הקמטים. אבל אנטי-אייג'ינג יעיל באמת מתחיל בתזונה, וכאמור, ענבים מכילים המון נוגדי חמצון שמשפיעים נהדר על העור. בנוסף, ענבים מחזקים את הקולגן, ולכן אפילו עוד יותר טובים למראה עור צעיר, מתוח וזוהר.

ענבי טלי- הלב

הלב

שמעתם פעם על "הפרדוקס הצרפתי", במשך שנים ניסו החוקרים להבין איך לעזאזל הצרפתים אוכלים כל היום מאכלים עתירי שומן וסובלים פחות ממחלות לב? מחקרים הצליחו לעלות על התשובה – ענבים. כלומר, היין האדום שהצרפתים שותים עשיר בנוגדי חמצון ובמיוחד ברסרבטרול, שמקטין את הסיכוי למחלות לב, מקטין את הסיכוי להיווצרות קרישי דם ומפחית את שקיעת הכולסטרול הרע (LDL) בעורקים. כדי ליהנות מהפרדוקס הצרפתי לא חייבים להיות צרפתים וגם לא לשתות הרבה יין, הכי טוב לאכול ענבים! ורצוי אדומים עם הקליפה.

ענבי טלי- כלי הדם

כלי הדם

האנטי-אוקסידנטים מונעים חמצון כולסטרול, התהליך שמתחיל את חסימת העורקים. הענבים למעשה תורמים לשיפור פעילות כלי הדם (מניעת שברים קפילרים, למי שממש מבין בזה) ולמניעת הסתיידות עורקים. השפלבונאידים שנמצאים בענבים, יעילים כמו אספירין למניעת קרישת דם. בנוסף, ענבים מסייעים במניעת טרשת העורקים ואפילו במניעת מיגרנות, שגם הן קשורות לכלי הדם.

ענבי טלי- בריאות העיניים

בריאות העיניים

חשבתם שרק גזר טוב לעיניים? אז תחשבו שוב. ענבים מכילים לוטאין – פיגמנט צהוב-כתום ונוגד חמצון ממשפחת הקרוטנואידים (שקיים גם בגזר, למעשה). הלוטאין הוא אחד מנוגדי החמצון העיקריים בעין ובעל תפקיד חשוב בשמירה על בריאותה. הוא חיוני למניעת התנוונות תלוית גיל של העין – הגורם העיקרי לעיוורון בגיל מבוגר. בנוסף, הוא תורם להגנת עדשת העין מפני נזקי חמצון ומפני התפתחות עכירות (קטראקט).

ענבי טלי- המוח

המוח

במאמר שהתפרסם בכתב העת 'Brain Research Reviews' ‬ צוינה האפשרות שרסבטרול אף יכול למלא תפקיד במניעת מחלת האלצהיימר ולהגן על המוח מפני התנוונות תאי עצב. נוגד חמצון נוסף בשם פיקנוגינול, הוא אחד האנטי-אוקסידנטים היחידים שמסוגלים לחצות מחסום דם מוח. מה זה אומר? שענבים טובים לא רק לגוף אלא גם לשכל שלכם.

ענבי טלי- מערכת העיכול

מערכת העיכול

ענבים עשירים מאוד בסיבים תזונתיים (במיוחד הקליפה), שמסייעים לפעילות מעיים תקינה ומסייעים לזירוז חילוף החומרים. הם מונעים עצירות ומצוינים בכל המחלות שקשורות בקיבה ובמעיים.

ענבי טלי- דרכי שתן

דרכי השתן

למי שסובל מפעם לפעם מדלקות בדרכי השתן, כדאי לדעת שהחומציות שבענבים מעולה למניעת דלקות בדרכי השתן וגם במניעת אבנים בכליות.

ענבי טלי-בריאות השיניים

בריאות השיניים

מחקר שנעשה באוניברסיטת קורנל בארה"ב, גילה שענבים אדומים מכילים כימיקלים המכונים פוליפנולים –הפוגעים ביכולת החיידקים ליצור חורים בשיניים ולגרום למחלות חניכיים. זה לא אומר שאפשר להפסיק לצחצח, אבל תמיד טוב לקבל עוד חיזוק שירחיק מאיתנו את טיפולי השורש.