הבלוג של טלי

המגזין « בלוג על ענבים « כמה קר לגפן?

כמה קר לגפן?

היפיפייה הנמה ומתי לזמור את הכרם?

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

הגפן, כמו שאר העצים הנשירים אשר רגילים לחיות באזורים המאופיינים בחורף קר מאוד, מפעילה בסתיו את מנגנון השלכת ונכנסת בחודשי הקור לתרדמת חורף, עם בוא האביב, כאשר מזג האויר חוזר להתחם הגפן תשוב ללבלב, לפרוח ולגדל ענבים. אז איך תדע הגפן מתי להתעורר מתרדמת החורף? היא "סופרת" מנות קור, כאשר הצטברו מספיק מנות קור וכששעות האור חוזרות להתארך הגפן מרגישה שזה הזמן להתעורר ומתחילה ללבלב ולהצמיח את אשכולות הענבים. 

מה זה "מנות קור"?

"הגפן, כמו בני אדם, זקוקה לשינה טובה כדי להיות פוריה יותר בשעות הפעילות" אמר אחד ממומחי הגפן בארץ. מחקרים מראים שתרדמה עמוקה תאפשר התעוררות אחידה יותר של הצמח ומכאן כל תהליך הצימוח והבשלת הפרי תהיה בריאה יותר לאורך שנים.

מנת קור נספרת ע"פ עוצמת הקור ומשך הקור לאורך שעות היממה, ישנם מודלים שונים למדידת מנות הקור (לא נלאה אותכם) וכל צמח זקוק למספר מנות קור שונה, בכל מקרה ברור שככל שיהיו מספיק מנות קור, מנגנון ההתעוררות יעבוד טוב יותר וכך הגפן תתעורר באופן אחיד יותר, תניב יותר ותהיה בריאה יותר.

להתעורר על רגל ימין

פעילות נוספת שמעודדת את התעוררות הגפן זה גיזום הזמורות אבל, וזו הדילמה הגדולה…. אם החקלאי יתחיל את הגיזום כשהגפן לא צברה מספיק מנות קור במהלך חודשי החורף, אז התעוררות הפקעים (או "עיניים" כמו שנהוג לומר, שמהם ילבלבו העלים) לא תהיה אחידה, ז"א קודם ילבלבו קצות הענפים ורק אח"כ החלקים הקרובים לגזע, מכאן גם הפריחה לא תהיה אחיד והבשלת האשכולות לא… את זה החקלאי רוצה למנוע, לכן חשוב לוודא שהגפן "ישנה היטב" לפני שמתחילים את פעולות הגיזום.

ואם לא קר?

דר' אתי אור, מומחית לעצי פרי נשירים מסבירה: "טמפרטורות נמוכות משפיעות על עצמת התרדמה. טמפרטורה מעל סף מסוים גורמת לירידה ביעילות השחרור מתרדמה, כיוון שהיא גורמת לנטרול השפעת הקור שנצברה, מנגנון ההתעוררות יעבוד טוב יותר ככל שהפער בין חום לקור יהיה משמעותי ובזמן קצר"

באזורים טרופים, בהם אין הבדלי טמפרטורה גדולים בין החורף לקיץ, הגפנים לא נכנסות כלל לתרדמה, פעילות האדם היא זו שעוזרת לגפן להתעורר ולהתחיל ללבלב. באזורים אלו בניגוד לגידול כרמים באזורינו, החקלים למעשה יכולים לגדל שני מחזורים ענבים בשנה.

אז איך השנה?

כאמור ישנם מודלים שונים למדידת מנות הקור, אבל בשני המודלים המוצגים פה, אשר משווים את מנות הקור בשנים האחרונות, ניתן לראות שהשנה (נכון לינואר 2021) לא התברכנו בהרבה מנות קור, מצב כזה יקשה על מנגנון ההתעוררות של הגפן.

עת זמיר הגיע?

טוב נו, לא התכוונו להעציב אותכם, קודם כל גם בקיץ הקרוב יהיו לנו הרבה ענבים טובים! מבטיחים!! חוץ מזה עוד יש סיכוי שיבואו לילות מספיק קרים, אז אם יש לכם גפן בחצר, גיא רוזנפלד, האגרונום שלנו ממליץ לחכות מעט עם גיזום הכרם לתחילת או אמצע פברואר ובכל מקרה תמיד תוכלו לקנות ענבים מאיתנו אצל הירקן הקרוב… 😉

כרם בערפל
כפור על עלי השלכת
עכביש נהנה מתרדמת הכרם
הכרם בתרדמת החורף