הבלוג של טלי

המגזין « בלוג על ענבים « תחזית מזג ענבים

איפה קונים שתיל של ענבי טלי?

טיפים לגידול גפן בגינה הביתית

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

רבים שואלים אותנו "איפה אוכל להשיג שתיל של ענבי טלי?" או "למה הגפן שלי לא מניבה פרי?" ועוד שאלות על טיפול בגפן שבגינה הביתית. גידול ענבים, בדיוק כמו גידול ילדים, דורש השקעה ומאמץ רב, וכמו אצל ילדים, גם בגפנים לכל שיח יש להתאים את הטיפול הייחודי לו. ישנם הבדלים גדולים בין טיפול בכרם לבין טיפול בגפן הביתית וכן הבדלים בטיפול בגפנים השונות בהתאם לזן, מיקום הגידול, גיל הגפן ומצבה הבריאותי, ובכל זאת…. רבים שואלים אז לא נענה??  בעזרת האגרונום שלנו אספנו כמה טיפים כלליים על גידול וטיפול בגפן הביתית.

ישנן שתי דרכים עיקריות ליהנות מגידול גפן:

1. לגדל שיח ללא ענבים וליהנות מיופיו של הצמח והצל שהוא מספק בקיץ.
2. לגדל שיח אשר מניב ענבים וכך ליהנות גם מיופיו, גם מצילו וגם מפרי הענבים בקיץ, אבל… הגפן מאוד רגישה ובכדי להגיע ליבולים נאים וטעימים נדרשת עבודה רבה. 

אציין פה את שלבי העבודה הבסיסיים לגידול ענבים בגינה הביתית.

שלבי הטיפול לאורך השנה:

הַדְלָיָה

הגפן מבחינה בוטנית היא שיח, הענפים שלה (השריגים) ארוכים מאוד ובמצבם הטבעי נשרכים על פני האדמה, או מטפסים בעזרת הקנוקנות על כל עצם הסמוך לו, אם רוצים לגדל ענבים בריאים וראויים למאכל, חשוב לספק לגפן הדליה יציבה, המאפשרת לשריגים לטפס לגובה ולאשכולות הענבים להשתלשל באופן חופשי כלפי מטה, בלי לגעת באדמה.

* מעניין לציין שבהלכה היהודית הגפן היא עץ ולכן על ענבים מברכים "בורא פרי העץ" ועל היין שהוא מוצר מעובד של הענבים מברכים "בורא פרי הגפן".

גיזום

ענבים איכותיים יגדלו תמיד על זמורות (ענפי הגפן) צעירות בנות שנה, לכן בכל שנה בחורף יש לגזום ולסלק את הזמורות הוותיקות, ולאפשר לגפן להצמיח שריגים חדשים, טיפים לגיזום נכון ניתן לקרוא במאמר שלנו טיפים לגיזום הגפן הביתית.

*(שריגים הם ענפי גפן ירוקים שגדלו בעונה הנוכחית, זמורות הן אותם שריגים שעברו תהליך התעצות- שינו את צבעם מירוק לחום בהיר ונשארו על הגפן לעונה הבאה).

באביב, כאשר הגפן מלבלבת ומתחילים לצמוח אשכולות הענבים הקטנטנים (סמדר), יש לבצע כמה פעולות על מנת לאפשר להם לגדול ולהתפתח בנוחות. חשוב לעבור בקפידה על כל הגפן, לזהות את האשכולות הצעירים ולטפל בכל אחד באופן אישי:

שחרור אשכולות

אם האשכולות תפוסים בין ענפי הגפן יש לשחרר אותם ולתת להם מרחב נוח לגדילה.

דילול

שיח גפן בריא יכול לשאת עד ארבעים אשכולות, אם כמות האשכולות גדולה מידי, הצמח לא יוכל לספק לכל אשכול את האנרגיה הדרושה כדי להגיע לענבים עסיסיים וטעימים, לכן כדאי לדלל את כמות האשכולות ולעיתים גם לדלל את כמות הגרגירים על כל אשכול (תלוי בזן הענבים).

חילון עלים

חשוב לוודא שמגיע מספיק אור לאשכולות הענבים, במידה והאשכולות מוסתרים ומוצללים, כדאי להוריד מעט את כמות העלים וליצור חלונות אור.

השקיה

ענבי מאכל זקוקים להשקיה סדירה לאורך כל השנה, לכן עם סיום עונת הגשמים ותחילת הלבלוב, כאשר שכבת האדמה העליונה (כ-30 ס"מ ) מתייבשת, יש להשקות את הגפן באופן סדיר.

בחודשי הקיץ החמים כאשר הגפן עמוסה באשכולות יש להשקות כ-5 ליטר ליום.

עטיפת האשכולות

בשלב החנטה, כאשר גרגירי הענבים הקטנטנים מתחילים להתפתח, כדאי לשמור על הפרי מפני המזיקים הרבים, על ידי עטיפת האשכולות בשקיות נייר, בתוך כל שקית כדאי להכניס 2-3 כפיות גופרית לאיבוק, כדי לשמור על הענבים מפני קימחון.

איזה זן כדאי לשתול?

אז, כבר הבנו שכדי לנוח תחת הגפן ולנשנש את הענבים שגידלנו בעצמנו נדרשת עבודה רבה, ובכל זאת איזה זן הכי מתאים לגידול הביתי?  ואיפה ניתן לקנות אותו?

שתילי גפן מומלץ לקנות במשתלות המתמחות בגידול עצי פרי וגפן, משתלות אשר יכינו את השתיל בתנאים הטובים והבריאים ביותר להתאקלמות קלה בקרקע.

*לחקלאים של ענבי טלי אין משתלות ולכן לא ניתן לקנות אצלנו שתילי גפן.

 

כנה של גפן

כנה הוא צמח בעל יכולת גידול טובה, המהווה בסיס חזק שעליו מרכיבים צמח בעל פרי טעים, אם  נסתפק בגידול גפן רק לצרכי יופי וצל ונעדיף לחסוך מעצמנו את הלכלוך והחרקים שבאים עם גידול הפרי העסיסי נוכל לשתול כנה של גפן, ישנם זנים רבים של כנות, כולם יספקו את המענה הרצוי לצל ויופי.

זני בוטיק

לענבי טלי כ-20 זני ענבים, את כולם מגדלים לענבי מאכל, אולם רבים מהזנים האלה רגישים מאוד למזיקים, בעיקר באזור מישור החוף, וישנם זנים  שלא ניתן יהיה למצוא גם במשתלות כי הם זני פטנט שלא ניתנים למכירה.

זו רשימת הזנים שאנחנו חושבים שכן ניתן לגדל בבית:

קרימסון

ענב חצי ירוק חצי אדום, לא גדול, אבל מתוק וטעים במיוחד, מבשיל לקראת סוף הקיץ, זהו ענב ללא חרצנים וקל יחסית לגידול, אחד מיתרונות זן זה בכך שגם כאשר הענב לא מצליח לקבל את הצבע האדום הוא עדיין יהיה מתוק ופציח ובונוס נוסף – בשלכת העלים שלו אדומים ומרהיבים ביופיים.

רד גלוב

ענב גדול אדום, לעיתים צבעו נוטה לסגול, קל לגידול אבל פחות מתוק ויש לו חרצן.

סופריור (במשתלות קוראים לו ג')

ענב ירוק, ללא חרצן, די מתוק ומבשיל בתחילת הקיץ, זהו זן מאוד פופולרי ומתאים יחסית לגידול ביתי.

סולטנינה / תומפסון

ענב ירוק, ללא חרצן, מתוק מאוד ומבשיל באמצע הקיץ, טעמו משובח אבל הענבים קטנים ולא מרשימים במראה שלהם.

אוטום רויאל

ענב שחור מאורך ומרשים, בשרני וללא חרצן, ענב קל יחסית לגידול המבשיל לקראת סוף הקיץ והשלכת שלו אדומה ויפה (כמו של כל הענבים בשחורים) מתאים למי שרוצה ענב שחור ומוכן לחכות להבשלה מאוחרת.

מוסקט

ענב סגול, קטן ובעל טעם ארומטי מיוחד, זהו ענב רגיש מאוד לגידול ויש לו חרצן וקליפה עבה, לכן הוא מומלץ רק למי שממש אוהב את טעמו המיוחד.

איזבלה

זן מיוחד ולא מסחרי בעל עלים גדולים ומרשימים ופרי סגול בטעם מיוחד, המזכיר טעם של מנגו, חסרונות בכך שלפרי יש חרצן וקליפה עבה, ומנשר רב של ענבים בשלים שמלכלך את הגינה, מי שהלכלוך פחות חשוב לו, ויכול להתמודד עם חרצני הענב, ייהנה מענבים קלים יחסית לגידול בטעם אקזוטי ומשובח.

לאורך כל ההיסטוריה חלמו היהודים לנוח "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" ובצדק, המנוחה בצל הגפן, כשרוח נעימה מניעה את עלי הגפן היפים ומצננת אותנו ביום קיץ חם, היא חוויה נעימה ומרגיעה, אבל התנ"ך לא מציין את איכות הענבים (שכנראה הייתה די ירודה), את הלכלוך על רצפת הפרגולה ואת זמזום הזבובים שחגים סביב הענבים הרקובים… לכן המלצתנו היא, רגע לפני שנוטעים שתיל של גפן, לבחון מה אני מצפה מאותו שתיל, מה הן יכולות הגינון שלי ומה מאפשרים תנאי הגינה שלי, אכן יש הנאה עצומה בטיפוח גינה ואכילת ירק או פרי ישירות מהאדמה, רק כדאי להתאים בין הרצוי למצוי "וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו" (מלכים א' ה', ה).

 מאחלים לכם הצלחה והנאה רבה מעבודת הגינה.

 

*כל הטיפים במאמר זה הם המלצה בלבד, על פי ניסיוננו בגידול כרמים מסחריים, זכרו כי יש הבדל בין גידול גפן ביתית לבין גידול גפנים בכרמים מסחריים.

אנא, קבלו בהבנה שלא נוכל לספק ייעוץ אישי ללקוחות.

נטיעת שתיל של גפן
"איש תחת גפנו..."
ענבים צהבהבים ומתוקים
דילול גרגירים בענבי מאכל