על בריאות וענבים

בריאות « שאלות ותשובות

טיפים לרכישה ואחסון ענבים

כיצד להפיק את המירב מהענבים שלכם

מאת: רונה שפר, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה*

כיצד לקנות ענבים?

מתחשק לכם ענבים, נכנסתם לסופר או לירקן, רכשתם סלסילת ענבים שנראים טעימים  ו…. התאכזבתם. הם לא טעימים )-:  אז איך באמת תצליחו בפעם הבאה לבחור את הענבים הטריים והטעימים ביותר בחנות?
בניגוד לבננה ומנגו, ענבים לא ממשיכים להבשיל לאחר שהם נבצרו ולכן חשוב לקנות אותם בשיא איכותם ומתיקותם. רכזנו עבורכם מספר המלצות :

בדקו את מצב הענב והענף

ענב צריך להיות מוצק ונפוח. יש להימנע מקנייה של ענב רטוב, מעופש או מצומק,
ענבים טריים הינם בעלי שזרות (הענף שמחבר את הגרגירים) גמישות וירוקות לעומת אלה היבשות והשבריריות.

בדקו את ה bloom

אם אתם רואים על הענבים מעין אבקה לבנה דקה שעוטפת את האשכול, אל דאגה. זה נקרא "בלום", פלומה בעברית וזה סימן טוב. ה bloom הוא חומר טבעי ותפקידו להגן על הענבים מפני אובדן לחות וריקבון. יש זני ענבים עם bloom עבה יותר ויש כאלו אם דקה, ה bloom אינו  נשטף בקלות מהענבים אבל בטוח לחלוטין לאכילה.  ראה המדריך שלנו להמלצות לשטיפת ענבים לפני אכילה.

בדקו את סלסילת הענבים

על גבי האריזה של ענבי "טלי" תמצאו מידע תזונתי, את השם של זן הענבים שבסלסילה ומאפייני הטעם שלו והאם יש להם חרצנים או לא. כמו כן כדאי להתבונן בסלסילה ולראות שאין בה אשכולות עם ריקבון.

כיצד לשטוף ענבים?

שטיפה ואחסון הענבים בדרך הנכונה יכולים לשמור על ענבים טריים יותר לאורך זמן!

אחסנו את הענבים לא שטופים

על מנת לשמור על טריות הענבים יש לאחסן אותם במקרר לא שטופים ובאריזה המקורית. שטיפה תוסיף לחות אשר תאיץ את תהליך הריקבון.

שטפו את הענבים במים קרים וזורמים

שטפו ענבים רק לפני אכילתם, שטפו אותם מתחת למים קרים וזורמים במסננת או ביד. בעת השטיפה הסירו ענבים שבורים או כאלה בעלי סימנים של ריקבון. יש לשטוף במשך כ-30 שניות.

כיצד לאחסן ענבים?

ענבים שמאוחסנים כראוי ישמרו על טריותם במשך כשלושה שבועות. הנה מספר המלצות כיצד לעשות זאת.

הסירו את הפגומים לפני האחסון

לפני אחסון הענבים הסירו ענבים עם סימני עובש, מצומקים או רקובים. ענבים אלה עשויים להשפיע ולקלקל את הענבים המצויים בסביבתם.

שמרו את הענבים במקרר

ענבים נשמרים בצורה הטובה ביותר במקרר ב 2-4 מעלות צלזיוס. מומלץ לאחסן את הענבים בחלק הפנימי של המקרר כיוון שהוא בד"כ קריר יותר אך חשוב שלא יגעו בדפנות המקרר כיוון שזה יקפיא ויפגום אותם. הקפידו לאחסן אותם הרחק ממזונות ריחניים כיוון שענבים סופגים ריחות. לבסוף, רצוי לאחסנם באופן שבו לא ימחצו על ידי מזון אחר.

שמרו את הענבים באריזתם המקורית

ענבים נשמרים בצורה הטובה ביותר באריזה המקורית כיוון שהאריזה מתוכננת בצורה כזו שיש בה את הכמות הנכונה של כיסוי ואוורור על מנת להאריך את חיי המדף.

הקפיאו כדי ליהנות מענבים גם לחורף

על מנת להאריך את חיי המדף של הענב האחרון בעונה ניתן להקפיא אותם  ולהשתמש מאוחר יותר כחטיף מרענן! מומלץ להקפיא ענבים גם בקיץ וליהנות מהם כמו קרטיב טבעי ובריא.

* רונה שפר היתה דיאטנית ראשית בקבוצת אסם ומנהלת התכנית הלאומית להפחתת נתרן, אֶפְשָׁרִיבָּרִיא מטעם משרד הבריאות, כיום היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה עצמאית.

** החומר באתר הינו למטרות חינוך בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

***מקור: אתר sun-world , חברה אמריקאית לפיתוח זני ענבים

הקפידו לקנות ענבים טריים
ענבים ישמרו במקרר כ-3 שבועות
הקפיאו ואכלו ענבים גם בחורף
שטפו את ענבים רק לפני השימוש