על בריאות וענבים

בריאות » כל הבריאות שבענבים 

כל הבריאות שבענבים

כל כך הרבה יתרונות בפרי אחד!

מאת: רונה שפר, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה*

יותר ויותר מחקרים רפואיים בשנים האחרונות מצביעים על כך שהענבים לא רק טעימים מאוד – אלא גם עשירים בסגולות בריאותיות וברכיבי תזונה חיוניים לגוף. למה בעצם? מה יש בהם שאין בפירות אחרים?
הנה כמה מהיתרונות התזונתיים שיש בענבים.

הגנה מפני מחלות כרוניות, סרטן והזדקנות:

הענבים עשירים בנוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) כולל גלוטתיון ורזברטרול (resveratrol) המצוי בקליפה של ענבים ירוקים, אדומים ושחורים. מחקרים מוכיחים כי אכילת ענב בשלמותו מספקת את כמות נוגדי החמצון הנמצאים ביין עם יתרון נוסף של צריכת הסיבים שבענב השלם.

נוגדי חמצון

 נוגדי חמצון הם מולקולות ששומרות על הגוף מפני האפקט המזיק של חמצון. חמצון בגוף האדם מתרחש בחשיפה לתזונה לקויה, זיהום אוויר, רעלים, מתח, קרינה ותרופות. חשיפה זו גורמת ליצירת רדיקלים חופשיים הגורמים להזדקנות, דלקות, מחלות כרוניות ואפילו לסרטן. רדיקלים חופשיים אלו מולקולות שהפעילות שלהם עלולה לפגוע בתאים ברמת החומר הגנטי. למזלנו, נוגדי החמצון יכולים לנטרל את פעילות הרדיקלים החופשיים ולמנוע את הנזק שהם גורמים.

רזברטרול

רזברטרול הוא נוגד חמצון המיוצר ומופרש בענבים (נמצא גם בבוטנים ובקקאו ) כחומר הגנה במצבי חירום כגון התקפה בקטריאלית או חיידקית, קרינה אולטרה סגולה ועוד. נחשב כבעל תכונות נוגדות דלקת וסרטן וצריכתו עשויה לשמור על הבריאות.

גלוטתיון

הוא מהעוצמתיים שבנוגדי החמצון. מדובר במולקולת קסם שעומדת בראש 'הקרבות' ברדיקלים החופשיים, מחזקת ומתחזקת את המערכת החיסונית להילחם בזיהומים ובסרטן ומקלה על הכבד בניקוי רעלים.

מניעת מחלות לב וכלי דם:

הפוליפנולים  (סוג של נוגד חמצון) – הנמצאים בענבים נמצאו כמפחיתים את הסיכון למחלות לב ע"י תמיכה בתפקוד הלב והרפיית כלי דם המסייעת לזרימת דם תקינה וכן מונעים חמצון של כולסטרול שמוביל לפגיעה בתפקוד כלי הדם.

שמירה על בריאות העיניים:

מחקרים מוכיחים כי צריכת ענבים קבועה עשויה למלא תפקיד בבריאות העין ע"י הגנה על מבנה הרשתית ותפקודה. בנוסף, נוגדי החמצון מגנים על עדשת העין מפני נזקי חמצון ומפני התפתחות עכירות (קטראקט).

שמירה על ערכי לחץ הדם:

הענבים הינם מקור טוב לאשלגן (K) שהינו בעל השפעה מיטבה על לחץ הדם. תזונה שקיים בה איזון ביחס בין אשלגן לנתרן חיונית לשמירה על הבריאות, על תפקוד הלב ועל לחץ הדם. התזונה המערבית מספקת כמות נתרן מעבר להמלצות ארגוני הבריאות (בעיקר בגלל הצריכה העודפת של מזון מעובד) . לצריכה של אשלגן יש השפעה מגנה המנטרלת את ההשפעה המזיקה של צריכה עודפת של נתרן וענבים יכולים לשמש כמקור תזונתי טעים ומזין. 100 גרם ענבים מכילים בין 150-190 מ"ג אשלגן במחיר קלורי של 69 קק"ל.

ענבים גם לסוכרתיים:

נכון שענבים נחשבים לפרי מתוק אולם, ענבים אינם מעלים את רמת הסוכר בדם באופן משמעותי כיוון שהינם בעלי אינדקס גליקמי נמוך. כוס ענבים (כ-100 גרם) יכולים לשמש כמנת פרי אידאלית כיוון שזו בחירה של פרי עם שעור תגובה נמוך של אינסולין. מנה זו מכילה כ 16 גרם פחמימות. דיאטה מאוזנת שמכילה מזונות או שילובי מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך מומלצת כיוון שכך ניתן למנוע קפיצות ברמות האינסולין והסוכר בדם. נירמול רמות האינסולין והסוכר רצוי ומומלץ במטרה לשמור על משקל תקין ועל אורח חיים בריא. למידע נוסף על סוכרת וענבים כנסו למאמר "ענבים וסוכרת"

אז מה למדנו פה? שלענבים יתרונות בריאותיים רבים כמו מניעת מחלות לב, שמירה על בריאות העיניים, שמירה על ערכי לחץ הדם ועוד, שיש בהם הרבה נוגדי חמצון השומרים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים , שאכילת ענבים של ענבי טלי הם חלק מתזונה ים תיכונית המומלצת ע"י ארגוני הבריאות (לחצו לכתבה על תזונה ים תיכונית) שגם סוכרתיים יכולים לשלב ענבים בתזונה שלהם (לחצו לכתבה על ענבים וסוכרת) וכשכל זה בא בשילוב עם טעם משובח אין פלא שענבים הם בחירה מצוינת להעשרת התפריט כחטיף או ממתק שהוא גם טעים וגם בריא.

 
ענבי טלי- בריאות העיניים
צריכת ענבים קבועה תעזור בהגנה על רשתית העין
ענבים עשירים באנטי אוקסידנטיים
ענבי טלי- כלי הדם
הפוליפנולים שבענבים מפחיתים את הסיכון למחלות לב
רזברטרול נחשב כבעל תכונות נוגדות דלקת וסרטן