ראשונות

מתכונים » ראשונות » עלי הגפן של שירין

עלי הגפן הממולאים של שירין

כל הסודות לעלי גפן ממולאים בנוסח בדואי אותנטי

מאת: שירין אבו סריבאן 

בתחילת הקיץ, כאשר אשכולות הענבים הקטנים מתחילים לגדול, יש לעבור ולסדר בעדינות ובסבלנות כל אשכול ואשכול, לדלל את מספר הגרגירים, לקשור ענפים רופפים ולהוריד את העלים שמסתירים לאשכולות את אור השמש, הכל כדי להביא את האשכול למלוא הפוטנציאל שלו, באותה תקופה הכרם נזקק להרבה מאוד ידיים עובדות, זו גם התקופה שעלי הגפן הכי מתאים להכנת עלי גפן ממולאים.

אחת מאותן עובדות שמטפלות בכרם במסירות היא שירין, שירין אבו סריבאן היא בדואית מרהט אשר יחד עם אחיה עובדת בכרמים של ענבי טלי ומנהלת צוות של כ-15 פועלות, בעונת "הטיפול הירוק" היא מורידה עלים, מהעלים הטובים יותר היא מכינה עלי גפן ממולאים, ביקשנו משירין שתלמד אותנו, שלב אחרי שלב, להכין עלי גפן מומלאים אותנטים.

שירין מסבירה שאצל הבדואים יש עלי גפן ממולאים בבשר ויש בלי בשר, "אני מעדיפה בלי בשר כי ככה מרגישים יותר את הטעם של עלי הגפן" 

המצרכים:

לאורז:

1 כוס אורז קצר ועבה

6 כפות שמן זית

150 גר' רסק עגבנוית

חצי כפית אבקת מרק

מלח, פלפל,

שום טחון או אבקת שום

 

לסיר:

חצי קילו עלי גפן מבושלים קלות (80-100 עלים)

אורז מתובל (סבר במתכון)

2 כפות שמן זית

פרוסות עגבניה

פרוסות בצל

פלפל חריף (אם אוהבים)

100 גר' רסק עגבנוית

מלח, פלפל

3 שיני שום

מים

רבע כוס לימון

מכינים את העלים

קונים עלי גפן מהירקן בשוק (אנחנו לא מוכרים) או קוטפים, אם יש לכם נגישות לאיזה שיח גפן מוצלח בחודשים אפריל-יוני. כדאי לבחור עלים צעירים, רכים, גדולים יחסית ובצורה עגולה ושלמה עד כמה שניתן. (אצלנו לא ניתן לקבל עלים, אנא קבלו זאת בהבנה), חותכים מהעלה את הענף הקטן שחיבר אותו לזמורה (בעלים הקנויים כבר הסירו אותם בד"כ 🙂) עורמים את כל העלים אחד על השני בצורה מסודרת, ניתן להשאיר במקרר כמה שעות.

מבשלים קלות את העלים

מרתיחים סיר עם מים, מוסיפים 4-5 כפות שמן זית, מוסיפים בזהירות את כל ערימת העלים ומבשלים כמה דקות, עד שהם מחליפים צבע ועוד טיפה, חשוב להקפיד לא לבשל יותר מידי שלא יתפוררו, מוציאים בזהירות למסננת את כל ערימת העלים ושמים בצד.

מכינים את האורז

שוטפים  את האורז, שירין אומרת שאורז קצר ועבה יותר מתאים,  משהים במים פושרים כ-10 דקות, מסננים את המים ומוסיפים לאורז את 150 גר' רסק העגבניות, שמן הזית, אבקת המרק והתבלינים.

מגלגלים

מניחים עלה על משטח העבודה כשבסיס העלה לכיוונינו, שמים עליו מעט אורז מתובל, קרוב לבסיס העלה (ראו בתמונות) מגלגלים מעט תוך כדי לחיצה, סוגרים מהצדדים כלפי פנימה וממשיכים לגלגל הדוק הדוק עד להשלמת הרול.

מסדרים יפה בסיר

מפזרים מעט שמן זית בתחתית הסיר, עליהם מניחים את פרוסות הבצל  והעגבניות, אפשר להוסיף גם את הפלפל החריף. מסדרים את עלי הגפן במעגל צמוד צמוד כדי שלא יפתחו במהלך הבישול, עד 3 קומות לסיר, סוגרים את המבנה עם כמה עלים פתוחים ללא מילוי, קצת שיני שום ועוד פלפל חריף ותבלינים אם רוצים, ממלאים במים עד קצת מעל העלים וסוגרים את הסיר עם המכסה.

מבשלים

מבשלים כשעה, על אש ממש קטנה, עד שרוב המים נספגים, אחרי כ-50 דקות מוסיפים 1/4 כוס מיץ לימון וממשיכים לבשל עוד כ-10 דקות תוך הקפדה שעלי הגפן לא יתייבשו (אפשר להוסיף קצת מים חמים אם נדרש)

לפני הבישול
אחרי הבישול

הגשה:

אפשר להגיש כמנה ראשונה עם יוגורט חמצמץ , כמנה בשולחן סלטים או כתוספת למנת בשר.

 

 

 

 

לקטגוריות מתכונים נוספות