על בריאות וענבים

בריאות » ענבים בתזונה ים תיכונית

ענבים ותזונה ים-תיכונית

יתרונות הענבים בתזונה ים תיכונית

מאת: רונה שפר, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה*

ענבים הם תוספת נפלאה לתפריט שלנו בהיותם מקור טבעי לוויטמינים ולנוגדי חמצון ולכן משתלבים כחטיף או כחלק מארוחה בתזונה ים תיכונית. היתרונות הבריאותיים של ענבים הופכים אותם לבחירה מצוינת כחלק מתזונה ים תיכונית. 

תזונה ים-תיכונית:

תזונה ים תיכונית ידועה בזכות הסגולות הבריאותיות שלה וביתרונות שהיא מספקת לשמירה על אורח חיים בריא ומניעת מחלות. סוגי המזון והרגלי האכילה הופכים את הדיאטה הים תיכונית למומלצת על ידי תזונאים, חוקרים ורופאים בארץ ובעולם. הרגלי התזונה של תושבי אגן הים התיכון עוד מימי קדם התבססו על מוצרי מזון זמינים, מקומיים וטריים, תפריט זה מוכיח את עצמו גם היום כמומלץ לשמירה על בריאות תקינה.  תפריט המבוסס על פירות וירקות טריים, קטניות, דגנים מלאים, דגים, שמן זית, מעט מוצרי חלב ועד כוס יין אדום עם הארוחה הופכים את הדיאטה הים תיכונית לבריאה במיוחד. 

תוצרת מקומית:

חלק מעקרונות התזונה הים-תיכונית כוללת אכילת מזון שגדל באזור שלנו ולא יובא מארצות רחוקות, חשוב לדעת כי ענבי "טלי" גדלים בכרמי מושב לכיש הפזורים למרגלות תל לכיש, והינם תוצרת מקומית שנבצרת בבוקר ומשווקת אחה"צ ולכן הציבור מקבל תוצרת טרייה השומרת בצורה אופטימלית על רכיבי התזונה החיוניים שבענבים.

שמירה על איכות הסביבה:

חשוב לציין שאכילת מזון בריא כולל בתוכו גם תפיסה של איכות הסביבה, שמירה על בריאות הקרקע והמים חשובה לגידול ענבים איכותיים ובריאים יותר. ענבי טלי עומדים בתקן גלובלגאפ (ואיזו 9001 ) אשר מבוסס על התפיסה הרעיונית של יישום תנאי גידול, מיון ואריזה נאותים. כמו כן התקן מתייחס לבריאות ובטיחות המזון, הגנה על הסביבה ובריאות העובדים ורווחתם. הגנת הסביבה מתבצעת באמצעות יישום של טכניקות גידול מיטביות המתוכננות להקטין ככל האפשר את ההשפעה השלילית של החקלאות על הסביבה.

עוד עובדות תזונתיות

מנת פרי

כוס ענבים מוגדרת כמנת פרי והיא מכילה כ-69 קלוריות ללא שומן.
מנת פרי מומלצת בכל תפריט דיאטה מאוזן  כיוון שהיא עשירה ברכיבי תזונה חיוניים שתורמים לבריאות תקינה של הגוף, מספר מנות הפרי 
מותאמות לכל אחד ע"פ תוכנית התפריט האישית שלו.

ללא כולסטרול

כמו פירות וירקות אחרים גם ענבים לא מכילים כולסטרול (מקורו בשומן מהחי בלבד)

המלצה יומית לויטמין C:

ענבים הם מקור לויטמין C ולאשלגן

לילדים צעירים (גילאי 4-8) מומלץ לצרוך 25 מ"ג ליום
מנת ענבים מהווה 44% מהצריכה היומית המומלצת, (לא לשכוח לחצות הענב לילדים קטנים למנוע חנק)

לילדים בוגרים (גלאי 9-13) מומלץ לצרוך 45 מ"ג ליום
מנת ענבים מהווה 25% מהצריכה היומית המומלצת

למבוגר מומלץ לצרוך 75-90 מ"ג ליום (מנת ענבים מהווה 15%-12% מהצריכה היומית המומלצת)

ענבים במגוון הצבעים הם מקור טבעי ועשיר לנוגדי חמצון אשר מקנים לענבים יתרון בריאותי רב.

הענבים בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולכן למרות טעמם המתוק הם אינם מעלים בצורה משמעותית את רמת הסוכר בדם.

ענבים במגוון הצבעים הם מקור טבעי ועשיר לנוגדי חמצון המקנים לענבים יתרון בריאותי רב.

הענבים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, לכן למרות טעמם המתוק הם אינם מעלים בצורה משמעותית את רמת הסוכר בדם.

אז מה למדנו? שענבי טלי יכולים להוות חלק מתפריט תזונה ים תיכונית כיוון שהם מוצרי מזון זמינים, מקומיים וטריים, ידוע שענבים היוו חלק מהתזונה הים-תיכונית עוד מימי קדם, בצורתם הטבעית- כענבי מאכל, או בצורות מעובדות שונות כצימוקים או כיין. ידוע גם שענבים עשירים בנוגדי חמצון, בויטמין C ובאשלגן, כמו-כן הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולכן אינם מעלים בצורה משמעותית את רמת הסוכר בדם, מכל הסיבות האלו ניתן לומר שענבי "טלי" זו בחירה טעימה ובריאה לכל המשפחה !

 

* רונה שפר היתה דיאטנית ראשית בקבוצת אסם ומנהלת התכנית הלאומית להפחתת נתרן, אֶפְשָׁרִיבָּרִיא מטעם משרד הבריאות, כיום היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה עצמאית.

** החומר באתר הינו למטרות חינוך בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

ענבים עשירים בויטמין C ואשלגן
הענבים גדלים בישראל תוך שמירה על הסביבה
ענבי טלי- הלב
מנת פרי או כוס יין אדום עם הארוחה
ענבי טלי- מניעת סרטן
עשירים בנוגדי חמצון