הבלוג של טלי

המגזין « בלוג על ענבים « איזה זן ענבים כדאי לגדל בגינה

איזה זן ענבים כדאי לגדל בגינה

עצות והמלצות לבחירת שתיל ענבים ודרכי טיפול

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

רוצים לשבת תחת צל הגפן וליהנות מהענבים שהיא נותנת? אכן נשמע חלומי, אבל האמת שקשה מאוד להצליח בגידול ענבים ביתי, ענבים טובים מתחילים בבחירת זן הענבים, בגידול גפן בריאה ובטיפול מסור בפרי לאורך כל שלבי העונה. אם בכל זאת אתם לא נרתעים מהאתגר אז קדימה… כדי לעזור לכם במשימה אספנו מספר טיפים בנושא:

מה המטרה?

כמו בכל משימה, חשוב להגדיר קודם את המטרה…
אם החלום שלכם זה בציר הענבים ישר מהשיח הביתי אז עיקר המאמץ יהיה בגידול הפרי (וכדאי שתפנו לזה זמן..) אבל אם אתם מאוד עסוקים ורק רוצים להנות מיופיו של שיח הגפן ומשלכת מרהיבה בסתיו אז בחירת זן הענבים ומיקום השתילה יהיה שונה.

בחירת זן הגפן

יש להתחשב במקום ובתנאי הגידול שיש לכם, ביכולות הגינון שלכם ובהעדפותכם האישיות, מה אתם אוהבים יותר? ענבים ירוקים, אדומים או שחורים? האם החרצנים מפריעים לכם? אולי תעדיפו דווקא להשתמש בעלי הגפן לבישול ופחות בפרי, האם תרצו את הענבים בתחילת הקיץ (אופייני יותר לזני הענבים הירוקים) או דווקא בסתיו לכיוון החורף (יותר נפוץ לענבים האדומים), לעומת זאת אם הענבים פחות חשובים לכם ותעדיפו ליהנות ממטפס יפה עם שלכת מרהיבה אז כדאי להתמקד בזנים אחרים, הסבר מפורט תמצאו בסוף המאמר, בכל מקרה בבחירת הזן יש לשים לב אם מדובר בענבים למאכל או ענבים ליין.

שתילים קונים במשתלות

ענבי טלי לא עוסקים בשתלנות ולכן לא ניתן לקנות אצלנו שתילי גפנים, לשם כך כדאי לפנות למשתלות המתמחות בעצי פרי ועושות לגפנים הרכבה איכותית (הרכבת גפן מזן טעים על גזע של גפן מזן חזק), אם בחרתם בגידול גפן לצורכי נוי בלבד מומלץ לקנות כנה של גפן ללא הרכבה, כך תחסכו לעצמכם את לכלוך הפירות הרקובים שינשרו. 

מיקום גפן

יש לבחור מקום מתאים לשתילת הגפן עם אספקה נאותה של מים ושמש, חשוב שיהיה מבנה חזק כלשהו שהגפן תוכל לטפס עליו ושאשכולות הפרי ישתלשלו ממנו בחופשיות. כדאי לקחת בחשבון שפירות הענבים מושכים הרבה חרקים בקיץ, הפרי הבשל שלא תבצרו יפול על הקרקע ועלול ללכלך את הרחבה, כמו כן זיכרו שבסתיו כל עלי הגפן יינשרו ויהיה לכם פחות צל ויותר עבודת גירוף (דרך טובה להתחמם בחורף 🙂

השקייה

שיחי גפן המיועדים לתת פרי נדרשים בהשקיה לכל אורך השנה, עם כמות יומית של כחמישה ליטר להשקיית שיחים נושאי פרי צעיר בתחילת הקיץ עד כ-20 ליטר ליום, בימים המאוד חמים של שיא הקיץ, כשהגפן עמוסה בפרי. לשיח גפן ללא ענבים ידרשו הרבה פחות מים.

גיזום וזמירה

כדי לזכות בגפן פורייה יש לדאוג לגזום את הענפים (זמורות) מידי חורף, וכך לאפשר לגפן להצמיח ענפים חדשים, זו גם ההזדמנות לעצב את הגפן ואת כיוון הצמיחה שלה בהתאם למבנה עליו היא מטפסת (ראו מאמר קודם בנושא).

טיפול ירוק

בעונת האביב, כאשר אשכולות הענבים מתחילים לצמוח, יש לטפל בהם בקפידה, לשחרר אשכולות תפוסים, לוודא שהאשכולות זוכים למספיק אור, לדלל את כמות האשכולות, לדלל את כמות הגרגירים בכל אשכולות ועוד כהנה עבודות, זו גם העונה הטובה לאסוף את העלים ולהכין עלי גפן ממולאים.

הגנה על הפרי

במטרה להגן על הענבים מפני מזיקים כדאי לעטוף אותם בשקיות נייר שבתוכן מומלץ לשים מעט גופרית המונעת קימחון.

הבציר

אם הצלחתם להגיע אל הקיץ או הסתיו כשמהגפן שלכם משתלשלים אשכולות הפרי העסיסיים, סחטיין! מגיעה לכם תעודת כורם מוסמך (-: זה הרגע לבצור לעצמכם אשכול ענבים מתוק, לקרר אותו מעט ולפנק את עצמכם בצל הגפן.
תוכלו גם למצוא המון מתכונים המשלבים ענבים באתר שלנו (לחצו לדף המתכונים)

 ואם לא הצלחתם לא נורא, תמיד ניתן לקנות סלסילת ענבי טלי, העיקר שנהנתם מעבודת האדמה. 

שיהיה בהצלחה ובלבלוב.

פירוט הזנים המומלצים על ידינו לגידול גפנים בגינה הביתית:

  • קרימסון – פרי קטן בצבע ירוק/אדום ללא חרצן, הענבים יבשילו בחודשי הסתיו (אוגוסט עד סוף נובמבר בערך) טעמו מתוק וטעים מאוד!. הוא אמנם נראה קטן ולעיתים לא יגיע לצבע אדום עמוק אבל גם כשהוא קצת ירוק הוא ממש מתוק וטעים, יתרון נוסף זה צבעי השלכת המרהיבים שלו, כמו כן זהו זן קל יחסית לגידול.

     

  • סופריור (במשתלות קוראים לו לפעמים ג') ענבים ירוקים, מתוקים ללא חרצנים, מבשילים בשיא הקיץ (יולי אוגוסט בערך) זן פופולרי מאוד במשתלות אבל כדאי לקחת בחשבון שהוא די רגיש למזיקים ומחלות. השלכת שלו בצבע צהבהב לא מרשימה במיוחד.

     

  • רד גלוב – זן פופולרי במשתלות כי הוא קל יחסית לגידול והענבים שלו מאוד גדולים אבל הם לא מאוד מתוקים ויש להם חרצנים.

     

  • תומפסון – (בעבר נקרא סולטנינה), בעל ענבים ירוקים, מתוקים מאוד וללא חרצנים המבשילים באמצע הקיץ, טעמו נהדר אך הענבים שלו קטנים ולא מרשימים כמו כן הוא די רגיש למחלות.

     

  • אוטום רויאל – זן פחות מוכר, בעל ענבים שחורים מאורכים, ללא חרצנים ודי מרשימים בצבעם וצורתם אבל הקליפה שלו מעט עבה, מצד אחד זה גורם לענבים להיות פחות רגישים למזיקים ולכן קל יחסית להגיע לתוצרת מצד שני יש להם יותר נוכחות בפה (יש אנשים שפחות אוהבים את זה), האוטום רויאל מבשיל לקראת סוף הקיץ והשלכת שלו אדומה ויפה (אופייני לרוב הענבים השחורים) הוא זן שמתאים למי שרוצה ענב שחור עם שלכת יפה ומוכן לחכות להבשלה מאוחרת.

     

  • מוסקט – המוסקט הוא ענב שחור קטן בעל טעם וארומה יוצאים דופן, מי שטועם אותו מתאהב (-:, מצד שני זהו ענב רגיש מאוד לגידול ויש לו חרצן וקליפה עבה, לכן הוא מומלץ רק למי שממש אוהב את טעמו המיוחד.

     

  • איזבלה – זהו זן שונה מהאחרים בכך שהוא כלל לא מסחרי, האיזבלה הוא זן עתיק מאוד וחזק שקל לגדל אותו, הענבים שלו שחורים וקטנים, בעלי טעם מיוחד מאוד המזכירים מנגו אבל לפרי יש חרצנים, קליפה עבה ולעיתים הם מבשילים באופן לא אחיד, מי שלא נרתע מהחרצנים והקליפה יוכל "להשוויץ לשכנים" עם ענבים בעלי טעם אקזוטי נהדר שקל יחסית לגדל.
פירות הגפן רגישים חשוב לתת יחס אישי לכל אשכול
גיזום הזמורות בחורף יעודד את הגפן להניב פרי
דילול האשכולות יאפשר לכל גרגר לגדול
עם עבודה סבלנית והתמדה ניתן להגיע לתוצרת יפה

למאמרים נוספים מהבלוג של טלי