על בריאות וענבים

המגזין « בלוג על ענבים « מה ההבדל בין כל הזנים

מה ההבדלים בין סוגי הענבים?

בואו נדבר רגע על השוני בין זני הענבים

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

אתם בטח אומרים ש"ענבים זה ענבים – עיגולים קטנים ומתוקים אסופים באשכולות…" נכון ובכל זאת, יש ענבים ויש ענבים ותיכף נסביר יותר, רק לפני כן, שתי עובדות חשובות:
1. כל הענבים של ענבי טלי הם ענבי מאכל (להבנת ההבדלים כנסו למאמר)
2. כל הענבים של ענבי טלי מגודלים בארץ ישראל! כשאתם קונים ענבי טלי אתם תמיד קונים תוצרת הארץ (-:

ועכשיו לעניין… ענבי המאכל נחלקים לשלושה צבעים:

  • הירוקים – (שלפעמים קוראים לו ענב לבן, לא מבינה למה) זוהי המשפחה הגדולה ביותר, הנפרסת מסוף האביב ועד תחילת החורף, רוב הענבים הירוקים יהיו טעימים יותר כשהם בגוון של ירוק בהיר צהבהב.
  • האדומים – ניתן למצוא אותם בקשת גדולה של גוונים בין אדום -ירקרק עד לסגול עמוק, זוהי משפחה קטנה ומגוונת מאוד בצורתה.
  • השחורים – חלקם שחורים בוהקים, חלקם בגווני סגול כהה לכיוון כחלחל ויש בהם איזה ניחוח המזכיר יין.

ענבים ירוקים

הענבים הירוקים הם הראשונים שפיתחו ללא חרצנים, עד היום הרבה אנשים חושבים שרק לענבים הירוקים אין חרצנים, אולי זו גם הסיבה שאם תניחו בצלחת אשכול ענבים ירוק ואשכול שחור, רוב האנשים יבחרו באשכול הירוק (לא מאמינים? נסו בעצמכם), אבל אם תסתכלו בלוחות הזנים של ענבי טלי תראו שכיום רוב הענבים (גם האדומים והשחורים) ללא חרצנים, ומה בכל זאת יש בירוקים? בואו נכיר את הירוקים הגדלים בכרמים שלנו.

ענבי טלי זנים ירוקים
  • ארלי סוויט – הזן הראשון שמבשיל בארץ, ניתן למצוא אותו על המדפים באפריל עד יוני, לכן הוא מתאים לקשט את סלסילת הביכורים, זהו ענב ירוק, עגול, מתוק-חמצמץ, בעל חרצן מנוון (שארית חרצן קטנות ולא מזיקות)
  •  טימפסון – זן בוטיק חדש, בעל גרגירים עגולים ודי גדולים, יש לו טעם מתוק ארומטי ואם לא הכרתם אותו עד עכשיו (בצדק, הוא די חדש) אז מומלץ בחום, לטעמנו…
  • אוטום קריספ – הענב שכבש את המדפים,  הוא פציח מאוד, מתוק וטעים במיוחד, הגרגירים שלו גדולים ומרשימים ובהחלט הבחירה המועדפת של סוף הקיץ תחילת הסתיו.
  • ווינטר קינג – זן חדש מאוד, בעל גרגירים גדולים ללא חרצנים הבשל בסתיו עד תחילת החורף.

ענבים אדומים

אדום הוא צבע מושך לכן הענבים האדומים יתאימו במיוחד לצלחת אירוח וכתוספת ססגונית לשולחן, זוהי משפחה מגוונת מאוד בצורתה ובאופייה, למה הכוונה? בואו נכיר הזנים האדומים שלנו.

זני הענבים האדומים של ענבי טלי
  • מג'נטה – זן חדש יחסית ויפייפה בצבע אדום-ורוד, בעל מתיקות עדינה.
  • סקרלוטה – מלכת הסתיו, זן עסיסי ומרשים, בעל גרגירים סגולים-אדומים, גדולים וטעימים, זהו הזן האחרון להבשיל, ניתן להנות ממנו מאוקטובר ועד סף דצמבר (תלוי כמובן במזג האוויר)

ענבים שחורים

רבים מכירים את טעמו היחודי של המוסקט, אבל בשנים האחרונות הצרכן הישראלי נחשף לזני ענבים שחורים נוספים וטעימים מאוד, לענבים השחורים צבע כהה בוהק וטעם עשיר ומתוק, שילוב שמוסיף לענב "איכות של יין", להוסיף משפט על הקליפה אולי והערכים שלה….?

זני הענבים השחורים של ענבי טלי
  • סייבל – השחור האקזוטי – גרגירי הסייבל אמנם קטנים וגם האשכול לעיתים לא מרשים אבל מי שטעם את הסייבל כבר לא ירצה אף ענב אחר / לא ישכח אותו, הוא פציח, ללא חרצנים ויש לו מתיקות וארומה יוצאות דופן, ניתן לומר שהוא אחיו הצעיר והמוצלח של המוסקט.
  •  מוסקט – ענב מיוחד אבל מורכב… טעמו ארומטי במיוחד (זה ענב עם מעריצים) אבל יש לו חרצנים, קליפה די עבה וחיי המדף שלו קצרים, מזל שהבאנו לא תחליף ראוי  – הסייבל
  • אדורה – גדולה ומרשימה מאוד, כיום ניתן למצוא אותה כבר מראשית העונה ועד שלהי הסתיו.
  • מידנייט ביוטי – ענבים שחורים ומרשימים, ללא חרצנים, המבשילים בראשית הקיץ.

אז איזה זן כדאי לכם לקנות?

בוודאי כבר הבנתם שזה תלוי במועד הקניה – זני הענבים מבשלים במועדים שונים מסוף האביב ועד תחילת החורף, תלוי גם באיזו סיטואציה תרצו להנות מהם – כחטיף קטן לים או על שולחן האירוח, בכל מקרה חשוב לדעת שאין הבדל משמעותי ברמת הסוכר בין צבעי הענבים השונים וכולם מהווים נשנוש מתוק, בריא וטרי מתוצרת ישראלית, אז מה הכי טעים? פשוט נסו בעצמכם…

הכי טוב לאכול מפירות העונה
הרגלי אכילה בריאה נרכשת מגיל צעיר