הבלוג של טלי

המגזין « בלוג על ענבים « תחזית מזג ענבים

תחזית מזג ענבים

על הקשר בין מזג האוויר לגידול ענבים

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

פעם חקלאי טוב היה מסתכל על השמיים, נוגע באדמה ואומר "כנראה שכדאי להתחיל להשקות" הוא לא ידע מתי מומלץ להוסיף ברזל  לגפן ומתי הכי נכון להתחיל את הגיזום, היום אנחנו כבר הרבה יותר חכמים! ומתנהלים ע"פ חקלאות מדייקת- בעזרת הטכנולוגיה, בעזרת מחקרים שנעשו וכמובן בזכות הרבה ניסיון וידע שהחקלאים רכשו וחולקים אחד עם השני, כך אנחנו מנהלים כל חלקת כרם בהתאם לצרכים המסוימים שלה.

אחד הכלים העומדים לרשות החקלאים של ענבי טלי, זו התחנה המטאורולוגית שלנו, המשדרת באופן רציף נתונים למחשבים של כל החקלאים, ע"פ נתונים אלה יודעים החקלאים איך ומתי נכון יותר לטפל בגפנים.
אז מה ניתן ללמוד מנתוני מזג האוויר כדי להגיע לכאלו יבולים משובחים?

טמפרטורת הקרקע:

ידוע שהגפן, כמו בני אדם וכמו כל הצמחים, זקוקה לברזל כדי להתפתח יפה, איך רואים שחסר לגפן ברזל? כאשר העלים בצבע צהבהב חיוור ולא ירוק חיוני יש להוסיף לגפן מנות ברזל, אבל ברזל ייספג טוב בקרקע רק מעל טמפרטורה של כ-15 מעלות, אם החקלאי ידשן כאשר הקרקע קרה מאוד הוא יבזבז לשווא את זמנו וכספו, זו אחת הסיבות בגללן חשוב לבדוק באופן תדיר את טמפרטורת הקרקע.

מנות קור:

הגפן, ע"פ הממצאים הארכאולוגיים, מקורה מאזור הקווקז, שרידי הענבים הראשונים בעולם התגלו בכדי חרס באזור זה ומתוארכים לכ-8000 לפנה"ס (דרך אגב, גם בסין נמצאו שרידי ענבים מאוד עתיקים), משערים שהגפן החלה לצמוח באזור הקווקז כבר ב-11,000 לפנה"ס. אזורים אלו מאופיינים בקור עז בחורף ולכן הגפן, כמו שאר העצים הנשירים, מפעילה בסתיו את מנגנון השלכת ונכנסת בחודשי הקור לתרדמת חורף. אז איך תדע הגפן מתי להתעורר מתרדמת החורף? היא "סופרת" מנות קור, כאשר הצטברו מספיק מנות קור וכשהאוויר מתחיל להתחמם הגפן מרגישה שזה הזמן להתעורר ומתחילה ללבלב ולהצמיח את אשכולות הענבים. פעילות נוספת שמעודדת את התעוררות הגפן זה גיזום הזמורות אבל, וזו הדילמה הגדולה…. אם החקלאי יתחיל את הגיזום כשהגפן לא צברה מספיק מנות קור במהלך חודשי החורף, אז התעוררות העיניים (שמהם ילבלבו העלים) לא תהיה אחידה, ז"א קודם ילבלבו קצות הענפים ורק אח"כ החלקים הקרובים לגזע, את זה החקלאי רוצה למנוע, לכן חשוב למדוד את נתוני הטמפרטורה לאורך כל שעות היממה! אז כמה מנות קור היו כבר בחורף 2019?  תלוי על פי איזה מודל מסתכלים, אבל לכיש נהנית כמעט בכל שנה ממספיק מנות קור, וגם השנה יהיו ענבים מצוינים בעונת הבציר הקרובה (-:

גשם:

השקיית הכרמים נעשית כמובן בעזרת טפטוף מסוף עונת הגשמים ועד סיום הבציר, אבל גם לגשם יש כמה תפקידים משמעותיים בהצלחת הענבים, הגשם ממלא במים את חתך הקרקע, חוסך את השקיית הכרמים במהלך החורף ושוטף את המלחים שהצטברו בקרקע במהלך הקיץ, הגשם למעשה מנקה את הקרקע וכאילו מאפס אותה לקראת עונת הבציר החדשה. ממוצע המשקעים השנתי בלכיש עומד על כ-350 מ"מ (אנחנו נמצאים על גבול המדבר) השנה, כמו שאר הארץ, התברכנו בכמות משקעים יפה ונכון להיום (25/3) הגענו כבר ל-475 מ"מ מתחילת החורף, נקווה לחורפים כאלה מבורכים גם בהמשך.

רוחות:

רוחות חזקות עלולות לפגוע בכרמים בכמה דרכים, הן גורמות להתאדות גדולה של מים מהצמח, עלולות לשבור ענפים שלא נקשרו היטב להדלייה ובעיקר להעיף את הניילונים והרשתות מהחממות ומבתי הרשת. בתי הרשת שומרים על הגפנים מפני הרוחות, מפני ברד ותנאי מזג אוויר קיצוניים, בתי הרשת גם מפחיתים את התאדות המים מהצמח, מעודדים צימוח ומפחיתים את כמות המזיקים שפוגעים בגפן ובענבים, לכן בשנים האחרונות כמעט כל הכרמים שלנו מכוסים ברשתות.

אז מה למדנו בעצם? שלכוחות הטבע ומזג האוויר יש השפעה משמעותית מאוד על גידול הענבים, אבל בעזרת חקלאות מדייקת, טכנולוגיה וידע, החקלאי יכול לנהל את כרמיו באופן מושכל בשילוב כוחות הטבע.

וצימוק אחד לסיום… הידעתם שגפן הגדלה באזורים טרופים כמו בפטרולינה בברזיל ובפיורה שבפרו גדלה למעשה כצמח ירוק-עד ולא נכנסת לתרדמת חורף? לכן שם יכולים החקלאים לשלוט בזמן הבשלת הפרי על פי מועד הגיזום.