הבלוג של טלי

המגזין « בלוג על ענבים « עברית מיוחדת לענבים

עברית מיוחדת לענבים

מילים בעברית הקשורות במיוחד לענבים וגפנים

מאת: ניצן אשוח, בלוגרית ענבי טלי

לאסקימואים כידוע יש הרבה מילים שמתארות שלג, בוודאי, כי זהו גורם משמעותי בחייהם, אז דעו לכם שעל אותו משקל יש בעברית הרבה מאוד מילים מיוחדות הקשורות לגפנים וענבים, זה כי הגפן הייתה חשובה מאוד לדוברי העברית לאורך כל ההיסטוריה, מתקופת התנ"ך ועד ימינו, הנה לפניכם חלק מאותן מילים ייחודיות:

זְמוֹרָה:

זמורה היא ענף של גפן, אבל לא כל ענף, זהו ענף מעוצה (מהמילה עץ) שממנו יצמחו ענפי השריגים שעליהם יצמחו הענבים, בכל שנה יש לגזום את רוב ענפי הגפן ולהשאיר רק מספר זמורות בודדות לקבלת גפן בריאה ומניבה, המילה "מזמרה" באה מפעולת החיתוך של הזמורות.

שָׂרִיג:

מהזמורות יצמחו השריגים, שריג הוא ענף צעיר של גפן,  בכל שנה יגדלו שריגים חדשים, עליהם בכל קיץ יגדלו אשכולות הענבים. 

קְנוֹקָנוֹת:

הגפן היא צמח מטפס, אם ענפיה לא יאחזו במשהו הם ישתרכו על האדמה, קנוקנות הן הגבעולים הדקים היוצאים מתוך השריג, הקנוקנות מסתלסלות סביב חוטי ההדליה ועוזרות לגפן להיאחז ולטפס גבוה יותר.

עוֹלֵלוֹת:

מקובל להשתמש במושג עוללות כמילה נרדפת לתינוקות, למעשה המילה עוללות מופיעה בתנ"ך בעיקר בהקשר של ענבים, עוללות הן אשכולות קטנים של ענבים, שבגלל מיעוט ערכם או חוסר הבשלתם בזמן הבציר, בדרך כלל לא בוצרים אותם והם נשארים על הגפן.  התורה מצווה לשמור אותם לעניים, לכן במשנה ניתנה להם הגדרה יותר מדויקת "איזוהי עוללת? כל שאין לה לא כָּתֵף ולא נָטֵף" (מסכת פאה, פרק ז, משנה ד). 

סְמָדַר:

כידוע סמדר הוא שם של ילדה אבל זהו קודם כל שמם של פרחי הגפן או של גרגירי הענבים בשלב הראשוני שלהם, מקור המילה מבוסס על שלושת האזכורים לסמדר בשיר השירים נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים, נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר" שיר השירים, פרק ב

בָּצִיר:

מעט מאוד פירות קיבלו בעברית מילה ייחודית לפעולת הקטיף שלהם, ענבים הם אחד מאלה, המילה בציר מתארת רק את פעולת קטיף הענבים, מכאן גם בא המושג "שנת בציר" כלומר שנת הייצור של היין (מרלו מבציר 86') ומכאן גם שמו של הטרקטור שקוטף את הענבים "בוצרת מכנית"

חַרְצָן:

גרעין, גלעין או זרע, כולם מתארים צורות שונות של החלק בצמח שבאמצעותו צמחים שונים מתרבים ומופצים, חרצן לעומת זאת משמש בעברית התקנית רק לתיאור זרע של  ענבים, לעיתים משתמשים במילה חרצנים גם עבור זיתים אך במינוח הבוטני המקצועי לזית יש 'גלעין' ורק לענבים יש חרצנים.  וכך כתוב במקורות "מִכֹּל אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה מִגֶּפֶן הַיַּיִן, מֵחַרְצַנִּים וְעַד-זָג – לֹא יֹאכֵל" (במדבר, ו', ד').

זג:

גם הזג היא מילה ייחודית המופיעה רק בהקשר של ענבים, זג הוא הקליפה של הענב, ענבים הוא הפרי היחיד בעברית שאפילו הקליפה שלו קיבלה שם משלה!

 

הצגנו רק טעימה קטנה מהעולם המילולי הענף והמשתרג של גידול ענבים וכרמים, ישנן מילים רבות נוספות שלא הזכרנו כמו גת, דליות, שורק, רוגלית, גפן ואדרת. אם אתם מכירים ביטויים מעניינים נוספים עתיקים או בני ימינו , אתם מוזמנים לכתוב אלינו ולשתף בצור קשר או בעמוד הפייסבוק של ענבי טלי.

 

המידע לקוח מהאתרים: האקדמיה העברית ללשון, ויקימילון, ויקיפדיה, מילוג, השפה עברית, איש הענבים ועוד

מהזמורה יצמחו השריגים שעליהם יגדלו הענבים
הקנוקת נאחזת בהדליה ועוזרת לגפן לצמוח למעלה
ענבי מאכל
גרגר, זג ושזרה, לכל חלק באשכול יש מילה ייחודית
ענבים בוצרים ולא קוטפים