על בריאות וענבים

בריאות » כל הבריאות שבענבים 

טיפים לחזרה בריאה ללימודים

איך להתחיל שנה חדשה בריאים יותר?

מאת: רונה שפר, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה*

ספטמבר בפתח וההתרגשות בשיאה, חוזרים לבית הספר. שאלות רבות יעלו השנה, האם הלמידה תערך בקפסולות? או שתעשה מרחוק? הרי המרחק מהמורים מקרב אותם אלינו.

דווקא תקופה מאתגרת זו, כשאנחנו מבלים שעות רבות עם הילדים, יש לנו הזדמנות להקנות להם ערכים של בריאות, ועל הזדמנויות לא מוותרים !

מה בעצם אנחנו יודעים על הרגלי החיים של ילדינו: מה הילד שלי אוכל? כמה? ועם מי?  מה הוא שותה? וכמה שעות הוא פעיל ביום?  בעיניי בריאות זה ערך עליון והכי חשוב זה להוות לילדינו דוגמא, לא לדרוש מהם דבר שאנחנו בעצמנו לא מקיימים.

אם כן, מה הם ערכי הבריאות אותם נרצה להעביר לילדינו?

על מנת לענות על שאלות אלה ורבות אחרות כתבתי פוסט זה.

תזונה בריאה מושתת על מספר עקרונות:

  • ירקות – מחצית מכל ארוחה לאכול ירקות. ניתן לאכול ירקות טריים, מבושלים, מאודים או מוקפצים.

  • לאכול מפירות העונה. עדיף פרי טרי ומקומי. ענבי "טלי" הגדלים בכרמי מושב לכיש הינם תוצרת מקומית שנבצרת בבוקר ומשווקת אחה"צ ולכן הציבור מקבל תוצרת טרייה השומרת בצורה אופטימלית על רכיבי התזונה החיוניים שבענבים.

  • דגנים מלאים וקטניות ניתן לשלב בארוחות ברמה יומית. הקטניות תורמות חלבון מהצומח, השילוב עם דגנים מלאים מהווה ארוחה בריאה ומזינה.

  • חלבון מהחי: דגים- לפחות פעמיים בשבוע, עוף (ללא עור) בשר רזה (פעם בשבוע עד עשרה ימים)

  • טופו – מקור לחלבון מהצומח

  • יוגורטים ומוצרי חלב רזים

  • פעילות גופנית ברמה יומית

  • שתיית מים ולא שתיה מתוקה או מוגזת.

טיפים להרגלי חיים בריאים:​

מומלץ לאכול ארוחה משפחתית לפחות פעם ביום.

לקבוע כללים היכן מותר לאכול בבית. המלצה שלי לאכול סביב שולחן האוכל וללא מסכים.

להגדיר כמה שעות הילד יכול להיות מול מסך.

לבחור פעילות משפחתית המשלבת פעילות ספורטיבית.

עלינו לזכור שכהורים עלינו מוטלת האחריות לדאוג לאיכות עגלת הקניות ולבישול בריא ועל הילד לבחור מתוך המגוון המוצע לו את מזונו.

ומה ההמלצות לגבי שעות השינה?

 האם אנחנו יודעים באמת כמה שעות הילד ישן?  כמה שעות היה מול מסך הפלאפון לפני שנרדם?

מה ההשלכות של מחסור כרוני בשעות שינה?

  • מגיל 6-13  :9-11  שעות שינה
  • מגיל 14-18: 8-9  שעות שינה


חוסר ריכוז, עצבנות, כאבי ראש ולכל אלה השפעה ישירה ושלילית על התפקוד הכללי ובעיקר בכל הקשור לתפקוד במערכות החינוך.

אם כך מה תפקידנו כהורים?

עלינו ההורים לקבוע את הגבולות מה קונים בסופר? מתי הולכים לישון? כמה שעות אפשר להיות מול מסך ועוד. לילד יש דרגות חופש לבחור בתוך הגבולות שההורים הגדירו לדוגמא הילד בוחר את מה שאוהב ורוצה לאכול , וכמה מכל דבר.

הצבת גבולות זה אתגר גדול, נושא מדובר בקרב הורים רבים. בכל הקשור להקניית ערכי בריאות נושא הגבולות חשוב ביותר. על ההורים להגדיר לעצמם ולילדיהם מה מקובל בביתם ומה לא. אני ממליצה לדבר עם הילדים על ערכי הבריאות ולקבל החלטות משותפות וכל זאת כמובן תחת  זכות הטלת הוטו של ההורים.

* רונה שפר היתה דיאטנית ראשית בקבוצת אסם ומנהלת התכנית הלאומית להפחתת נתרן, אֶפְשָׁרִיבָּרִיא מטעם משרד הבריאות, כיום היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה עצמאית.

הכי טוב לאכול מפירות העונה
הרגלי אכילה בריאה נרכשת מגיל צעיר
מומלץ לאכול מתוצרת מקומית
תבלו פחות שעות מסך, יותר שעות בטבע
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email