על בריאות וענבים

בריאות « שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

כל מה שרציתם לדעת על ענבים ולא העזתם לשאול... 😅

תשובות על בריאות הענבים

ענבים בריאים מכמה סיבות,  יש בהם נוגדי חמצון המגינים מפני מחלות כרוניות, סרטן והזדקנות, הם תורמים למניעת מחלות לב וכלי דם, הם עוזרים בשמירה על בריאות העיניים ועוד, רוצים לדעת יותר? כנסו למאמר שלנו "כל הבריאות שבענבים"

חולי סוכרת צורכים כ 2-3 מנות פרי ביום (בהתאם להמלצות האישיות של איש מקצוע).

ענבים בהחלט יכולים להשתלב בתפריט כיוון שהאינדקס הגליקמי של ענבים נמוך והם אינם מעלים את רמות הסוכר בדם באופן משמעותי.

מנת פרי (כוס- כ 100 גרם) מכילה כ- 16-15 גרם פחמימות , 69 קלוריות ורכיבי תזונה חיוניים נוספים (נוגדי חמצון, ויטמינים, אשלגן).

רוצים לדעת יותר? כנסו למאמר שלנו על ענבים וסוכרת

כ 54% מכלל הסוכר בענבים הינם פרוקטוז ו 46% גלוקוז.
האינדקס הגליקמי של פרוקטוז הינו 19 (טעמו מתוק משל הגלוקוז ולכן הענבים כל כך מתוקים)
האינדקס הגליקמי של גלוקוז 100
הנוכחות של הפרוקטוז בענבים גורמת מצד אחד למתיקות ומצד שני לאינדקס גליקמי נמוך (53).

שמן זרעי ענבים הוא בעצם תוצר הלוואי של תעשיית היין. הוא מופק מזרעי ענבים שעברו כבישה לצורך הכנת היין.

לשמן זרעי ענבים מספר יתרונות:

  1. הרכב חומצות השומן
  • אחוז נמוך של חומצות שומן רוויות רק 9.6%, חומצות אשר מעלות את הכולסטרול הרע בדם (LDL) ועלולות לפגוע בדפנות כלי הדם . (לשם השוואה % השומן הרווי – בשמן קוקוס 91 , שמן סויה 15 ,שמן זית 14)
  • אחוז גבוה של חומצות שומן בלתי רוויות: 1% חומצות שומן חד בלתי רוויות (אומגה 9) ו 69.9% חומצות שומן רב בלתי רוויות (אומגה 3 ואומגה 6) , חומצות שומן אשר משפרות את פרופיל השומנים בדם, מורידות את הכולסטרול הרע (LDL), מעלות את הכולסטרול הטוב (HDL)  ומגנות על פגיעה בכלי הדם. (לשם השוואת אחוזי חומצות שומן חד בלתי רוויות – בשמן קוקוס 7, שמן חמניות 16, אחוזי חומצות שומן רב בלתי רוויות- שמן קוקוס 2, שמן סויה 54, שמן קנולה 32)
  1. לשמן זרעי ענבים נקודת עישון יחסית גבוה, עובדה שמקנה לו יתרון בהשוואה לשמנים אחרים.

נקודת עישון – הנקודה בה השמן מתחיל להתפרק ולייצר עשן. נקודת עישון מסמנת את תחילת היווצרותו של טעם רע וירידה בערכים התזונתיים של השמן. לכן נקודת עישון היא שיקול מרכזי בבחירת שמן. נקודת העישון של שמן זרעי ענבים היא 215 מעלות צלזיוס.

לשם השוואה נקודת עישון (במעלות צלזיוס) של : מרגרינה – 182, חמאה 121-149, שמן זית 191-199, שמן סויה 238, שמן קנולה 204 .

  1. מכיל נוגדי חימצון וויטמין E עובדה המקנה לו יתרון תזונתי.

גלוטן הינו חלבון המצוי בדגנים כחיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. פירות טריים כענבים אינם מכילים גלוטן ולכן הם בחירה מצוינת גם לחולי צליאק וגם לאנשים הנמנעים מגלוטן. מניעת מזונות המכילים גלוטן זו הדרך הטובה והבריאה לחולי צליאק. נסו מתכונים הכוללים ירקות ופירות במידה ואתם נמנעים מגלוטן.

תשובות על קניה ושמירת ענבים

לענבי טלי כ-30 זני ענבים, שונים בצבעם, בטעמם ובזמן הבשלתם, לכן קשה לנו להמליץ על זן מסוים, כן נוכל להמליץ על זני הבוטיק שלנו שהם בד"כ טעימים ומיוחדים יותר (כמובן שזה עניין של טעם אישי), בכל אופן תמיד כדאי לשים לב למדבקה על סלסילת הענבים, עליה רשום שם הזן ופרטים נוספים, והכי מומלץ לראות את מדריך הזנים שלנו כדי לדעת מתי כל זן מבשיל.

לילדים קטנים מומלץ מאוד לחתוך את הענבים, כיוון שהמבנה העגול והקטן של הפרי וחוסר השליטה שלהם בלעיסה עלול לסכן אותם.

חיתוך הענבים גזל זמן רב עד שמצאנו שיטה ייחודית זו.
אמצו את השיטה ובצעו את השלבים הבאים על מנת להפחית באופן משמעותי את הזמן הדרוש לחיתוך ענבים.

השתמשו בשני מכסים מפלסטיק בגודל זהה עם קצוות מוגבהים, הניחו מכסה אחד על גבי לוח חיתוך.

שימו את הענבים על המכסה התחתון, וודאו שכולם שוכבים שטוחים. הקצה המוגבה של המכסה ישמור אותם במקומם.

הניחו את המכסה השני הפוך על הענבים.

החזיקו את המכסה העליון, חיתכו בעזרת סכין משוננת דרך המרווח בין שני המכסים .

הסירו את המכסה העליון – כל הענבים חתוכים באופן שווה.

כיוון שענבים גדלים בעיקר בקיץ וכיוון שהקיץ הישראלי חם מאוד, בהחלט כדאי לשמור ענבים במקרר, כך הם גם יישארו טריים יותר. אם דרך אגב,  תכניסו את הענבים למקפיא תקבלו "קרטיב ענבים", גם אותו כדאי לאכול מיד עם הוצאתו מהמקפיא.

השיזרה היא הענף הירוק שמחזיק את הענבים, ממנו מקבל הפרי את חומרי ההזנה שלו, ככל שנתרחק מזמן הבציר השיזרה תהפוך לחומה ויבשה, כדי לרכוש ענבים טריים מומלץ לבחור אשכולות עם שזרה ירוקה, למרות שגם כאשר השיזרה חומה הענבים עדיין יכולים להיות מאוד טעימים.

ענבי טלי עומדים בתקן גלובלגאפ (ואיזו 9001 ) אשר מבוסס על התפיסה הרעיונית של יישום תנאי גידול, מיון ואריזה נאותים.

כמו כן התקן מתייחס לבטיחות המזון, הגנה על הסביבה ובריאות העובדים ורווחתם.

הגנת הסביבה מתבצעת באמצעות יישום של טכניקות גידול מיטביות המתוכננות להקטין ככל האפשר את ההשפעה השלילית של החקלאות על הסביבה.

ענבים קפואים הם חטיף טעים ומרענן
ניסיתם פעם לאכול ענבים קפואים ? ענבים קפואים הם דרך מרעננת, מזינה ומתוקה להתקרר בקיץ. הנה מדריך פשוט כיצד להכין ענבים קפואים.
מומלץ לבחור ענבים ללא גרעינים : לשטוף, ליבש ולהסיר את הענבים מהגבעול ואז להקפיא. הניחו את הענבים הנקיים והיבשים בתבנית על ניר אפייה והכניסו למקפיא. לאחר שהענבים קפאו לחלוטין ניתן להעביר לשקית המיועדת להקפאה ולאחסנם במקפיא עד לאכילתם. נייר האפייה נועד למנוע את הצמדות הענבים במהלך ההקפאה.

כדאי לשטוף את הענבים רק קרוב למועד אכילת, אם תשטפו את הענבים ואח"כ תכניסו אותם למקרר לאיחסון ארוך, הם עלולים לאבד מטריותם.

* רונה שפר היתה דיאטנית ראשית בקבוצת אסם ומנהלת התכנית הלאומית להפחתת נתרן, אֶפְשָׁרִיבָּרִיא מטעם משרד הבריאות, כיום היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה עצמאית.

** החומר באתר הינו למטרות חינוך בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

הקפידו לקנות ענבים טריים
משקה יוגורט וענבי טלי
שייק מרענן ומרווה לקיץ חם
הגישו ענבים טריים לשולחן
שטפו את ענבים רק לפני השימוש
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email